Montag, 29. April 2013

Lobbyisterna hotar demokratin och ödelägger politikens rykte

Rune Lanestrand

29 april 2013

Lydmedia förenekar sig aldrig. Efter alla skandaler med ministrar, statsekreterare och riksdagsmän som blivit lobbyister, presenteras detta motbjudande fenomen som en nyhet i dagens nyhetsflöde. Bla refereras till en artikel i Aftonbladet som betraktar sitt reportage som ”avslöjande”.

Vad Aftonbladet inte skriver om är att de höga politikerna går till storföretag och riskkaptalbolag som bidrar till monopolisering och minskad konkurrens. Försämringar för folket helt enkelt. Hela branchen blir därför ett hot mot demokratin då de får politikerna att gå emot även breda folkopinioner.

Det är genom lobbyisternas osunda politiska verkamhet som vi fått privatiseringar av skola, vård, bilprovningen, apoteken mm och en lagstiftning som alltmer anpassas till de transnationella företagens marknader och intressen. Det är också dessa företag som tar över den offentliga verksamheten och gör stora vinster på våra skattepengar. Småföretagare, mijöföreträdare och ideela sammanslutningar som inte har råd med lobbyister får på alla områden svårt att hävda sig överhuvudtaget i dagens samhälle.

Alla tvingas tjäna sina nya herrar som blir allt mäktigare, fräckare och mer hänsynslösa. Därför skriver AB inte om hur lobbyisterna ensidigt gynnar storföretagen. Fack och personal körs över så det ryker på den monopoliserade marknaden.

Schibsted och Aftonbladet är vid sidan av Bonnierkoncernen skräckexempel på monopolisering av mediemarknaden. Schibsted äger i Sverige förutom Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Metro och ett tjugotal tidningar, tidskrifter, förlag, film, radio, tv etcetera. I Norge också några av de största drakarna som Verdens Gang, Aftenposten, Stavanger Aftenblad och 15 till.

Folkliga opinioner har oerhört svårt att hävda sig mot dessa hänsynslösa drakar som har samma intresse; att skapa bästa möjliga marknader för alla de företag de äger och driver vid sidan av sin publicisistiska marknad.

Detta är förödande för demokratin då dessa företag som högstämt talar om att ha ett samhällsuppdrag och att de driver oberoende journalistisk verksamhet i praktiken främst bildar opinion för de mest farliga och kortsiktiga politiska beslut som gynnar deras stora aktieportfölj i andra storföretag. Schibsted har tex verksamhet i 51 länder.


källa

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen